Vikerfjell er Oslos nærmeste høyfjell. Området er et populært tur- og hytteområde. Det er flere ulike Facebooksider med tilknytning til Vikerfjell. På denne siden samles innlegg som er publisert på de ulike Facebooksidene.

Hilsen fra dugnadsleder Morten Almsbakken:
"Takk for innsatsen under skiløype dugnaden. Jeg er strålende fornøyd og takker hver enkelt av de 54 som møtte til dugnad i det nydelige høstværet. Hvis noen finner ei gammel jernrive og en sort og oransje Fiskars spade så hører disse til hos meg, innerst i Stasfolehaugen 🙂"

Fantastisk at så mange stilte opp på årets dugnad. Med slik suksess så prøver vi nok høstferien igjen til neste år også. Stor takk til Morten, maskinansvarlig Christian Schou som kjørte flisemaskin fra Kjetil Røste Skogstjenester, Harald Fagerheim Bugge for video og alle andre som bidro denne strålende høstdagen👍 TL 😀

1 week ago

Vikerfjell - Elsrud & Skarrud

For to år siden hadde vi dugnad i bekken til Lortholoa på Flaskerud. Vi var usikre på om fisken kom opp siden bekken rant under bakken på slutten. Tanken var at flomvann skulle lage ny bekk der vi gravde.

Det så stusselig ut ifjor, høsten var av det tørre slaget. Nå ser det ut til at bekken har funnet sitt løp. I tillegg la vi ut kalkstein, målingene viser fremdeles god effekt nedenfor kalken.

... See MoreSee Less

I dag håper vi at vi har vært vitne til en milepæl, en gytefisk ble observert oppe i bekken!Image attachment

Vikerfjell - Ringerudsetra

Vikerfjelløpet 2018January 27, 2018, 12:00amVikerfjelløpetRennet går på Vikerfjell med start og mål på Tosseviksetra. Trimklasse: 10 km, 15, km eller 25 km uten tidtakning. Turklasse 25 km med tidtakning. ... See MoreSee Less

Vikerfjelløpet 2018

Thomas Gullaug

- ser ut som et fint arrangement..

Vikerfjelløpet

Vikerfjelløpet 2018

Thomas Gullaug

- ser ut som et fint arrangement..

+ View previous comments

Hovedveien vil bli stengt i korte perioder denne uken pga sprengnings arbeide🙃 ... See MoreSee Less

Hovedveien vil bli stengt i korte perioder denne uken pga sprengnings arbeide🙃

3 weeks ago

Flaskerudsetra - Vikerfjell Syd

Masse bær her ennå 🙄Selv om høstfargene kryper på så har vi stadig masse stor, fin bær på selvplukk! Selvbetjent 9-20 hver dag, kr 35,- pr kg 🙂 ... See MoreSee Less

Masse bær her ennå 🙄

4 weeks ago

Vikerfjell Fisk

Henrik har prøvd Nordre Flåtjern i helga. En vakker fisk på 1,2 kg ble resultatet.
Hjelp oss å bli enda bedre - alle meldinger er verdifulle og med i trekningen på et gavekort på 1000 kr

4 weeks ago

Vikerfjell Fisk

Ada Emilie (5) var på Strandvipetjern i dag. 31 cm tatt på mark. Fisken var ikke kjønnsmoden, noe som tyder på god vekst. ... See MoreSee Less

Ada Emilie (5) var på Strandvipetjern i dag. 31 cm tatt på mark. Fisken var ikke kjønnsmoden, noe som tyder på god vekst.Image attachment

1 month ago

Det var vakkert på Høgfjell i ettermiddag 🌞 ... See MoreSee Less

Det var vakkert på Høgfjell i ettermiddag 🌞Image attachment

Utrolig pent der!

Det var nydelige bilder. Flott på fjellet nå. 😊

Å hvor vakkert. Eia var jeg der🌊

Å gå opp ved vannpumpa ved Veslefjell, ta sykkelveien ca 200 m, ta av skilt til Høgfjell og følg stien opp. En fin trasé, med fin utsikt, men kan være litt bratt. Når en kommer et stykke opp deler stien seg i to, men begge stiene kommer opp til Høgfjell og Varden! En fin tur som anbefales både for barn, ungdom og voksne.

Her var det vakkert, Karin🌞 vi er heldige som har slik natur og ferdes i👍😁

Ja vi er heldige som har sånne muligheter i vårt nærområde 😀❤

1 month ago

Vikerfjell - Elsrud & Skarrud

Bilder fra Liv Torill Engebretsen ... See MoreSee Less

Bilder fra Liv Torill EngebretsenImage attachment

Comment on Facebook

Flott gjeng som møtte opp og alle gjorde en super jobb.

+ View previous comments

DUGNAD på løypenettet og sykkelstien helgen 2. – 3.september 2017.
Tradisjon tro arrangeres den årlige dugnaden første helg i september. Vinter og skiglede kommer med stormskritt, og nå er det tid for å vedlikeholde «vår» del av løypenettet. Vi trenger din hjelp til å reise brøytestikker og rydde vegetasjon. Sykkelstien skal også forlenges mot Flaskerudsetra.
Vi møtes ved vannpumpa ved Veslefjell kl 10:00, lørdag 2. september. Ta gjerne med deg spett, øks, sag eller annen redskap.
Vi avslutter arbeidsdagene med felles mat og drikke.

Vikerfjell Fisk

I dag har vi vært på Skarrud for å sjekke gytebekker. Skarrudvannet er vårt lavest liggende vann, mange fine fiskeplasser, men litt trøblete for en fluefisker. (de to første bildene er derfra)

Vi tok noen få kast uten å få noe. I bekken inn fant vi 3 generasjoner ørret, tettheten kan vi vel kalle middels, men bekken er lang nok til at den bør kunne produsere nok til vannet. Vi fant også 3 generasjoner i ut bekken/elva. Trivelig å se etter mange årtier med sur nedbør!

Vesletjern ligger omtrent midt mellom Skarrudvann og Killingtjern.(Resten av bildene er derfra) Dette er et typisk Vikerfjell tjern, lite og idyllisk med myr rundt halve tjernet. Bekken hadde egentlig ikke mye fisk, men vi fikk en overraskelse da vi prøvde stengene i vannet.

På de fire første kastene tok fire ørret tørrflue. Tjernet er fullt av ørret mellom 20 og 25 cm, alle født og oppvokst på Vikerfjell. Vi fisket egentlig ikke lenge, men stoppet på tosifret. Noen tok mark og noen tok tørt.

Det var lite spor etter fiskere ved begge vann.

Jakter man storørretten er ikke Vesletjern stedet. Men jamen hadde vi en trivelig tur hvor det nappet tettere enn vanlig.

Vikerfjell - Ringerudsetra

www.facebook.com/eventyrhytter/posts/1857319111252105:0Montering på gang👍👍👍#hyttemagasinet #hytteferie #hytteinspo #hyttepåfjellet #vikerfjell #ringerike ... See MoreSee Less

Yvonne Sergeev 👍

Roar Olav Slatlem

Flaskerudsetra - Vikerfjell Syd

Til dere som bruker vannposten ved Gulltjern: Reparert i går. Takk til Kjell Arve Eriksen og Værås Brønnboging. Pumpehuset blir heist på plass senere i høst 🙂 ... See MoreSee Less

Til dere som bruker vannposten ved Gulltjern: Reparert i går. Takk til Kjell Arve Eriksen og Værås Brønnboging. Pumpehuset blir heist på plass senere i høst 🙂Image attachment

Bjørntjernlia Hytteområde - Vikerfjell Syd

Åpningshelg på Bjørke gårdAugust 25, 2017, 12:00pmBjørke gårdMais og grønnsaker er klare til å høstes!
Vi har ventet litt lenger enn normalt i år på at maisen skal bli moden. Nå er den endelig klar, og de andre grønnsakene er også på sitt beste. Velkommen til gårds!

Åpningshelg på Bjørke gård

Johanne Fremgaard Kvitberg!!

Helene Marie Christiansen Eriksen

Eeeendelig!!!! 😀 Nå har vi måtte vente lenge syntes jeg. 11 mnd siden sist jeg smakte fersk mais 🙂 Gleder oss til helgen 😀

Signe Fæø ☺️

ShabnamNema blir du md?

Saira Mushtaq

Noreen Kossar vil du?

Marie Gustafsson

Vikerfjell Fisk

Stolt fisker dagen før 10-årsdagen. Fisken ble landet av Ola Hagen Bendixen på Vikerfjell 1. August.

Flott bursdagspresang til Ola det, kanskje det toppes med gavekort når vi trekker blant årets fangstrapporter?

Den var fin👍

Gratulerer til fiskeren med en nydelig ørret

Den var flott! Gratulerer!

Vikerfjell - Ringerudsetra

Utleiehytter ved Ringerudsetra. 3 soverom - 8 sengeplasser, bad m/ dusj og toalett, kjøkken m/ utstyr. Beliggenheten er rett ved Ringerudseter Skitrekk, et flott utgangspunkt for turer i fjell og mark med gode fiskemuligheter. 20 min til Ringerike Golfbane og 15 min til bademuligheter i Sperillen. Unn dere et flott opphold på Vikerfjell. 4000 kr pr uke / 2500 kr pr helg. Ta kontakt med Ringerud Gård v/ Ole Ringerud, tlf: 90777099 for mer info eller booking. Velkommen😊 ... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Heidi, se her. Det var disse jeg nevnte til deg i går. 🙂

Ei alle tiders hytte,Her kom jeg "heim",Anbefales på det sterkeste👍👍

Vikerfjell - Tosseviksetra

I ettermiddag/kveld 8. august (eller tidlig i morgen formiddag) skal vann og tjern på fjellet kalkes. Kalkingen foregår med helikopter. Vanligvis har kalkingslaget hatt en base på Tosseviksetra og en base på Skarrud.

Det er ca halvparten av vanna i området som inngår i det statlige kalkingsprogrammet. Vi har dessverre ikke fått varsel før i dag og håper det ikke er noen av våre fiskere som får seg en ubehagelig overraskelse i løpet av kvelden eller imorgen tidlig!

Her kan du lese mer om hvordan kalkingen foregår: www.kalk.no/Helikopterkalking

Marit Orø

Vikersetra

Informasjon fra Vikerfjell fiskDet er varmt i vannet nå, men fisken biter. Denne uken har vi kveldsfisket i tre forskjellige vann. Det er blitt noen rundt 30 cm i alle vann, men årets utsett har dominert. Disse er mellom 15 og 20 cm og vi har satt de forsiktig ut igjen.

Alt som er satt ut i år er fettfinneklipt. (se bildet) Dette er gjort for å skille mellom utsatt fisk og fisk født og oppvokst på Vikerfjell. Når dere sender inn fangstmeldinger er det bra om dere sjekker fettfinna, spesielt på mindre fisk.

Selv fikk jeg en på 19 cm med hel fettfinne (nederste bilde) i et vann hvor vi ikke har påvist naturlig reproduksjon tidligere. Gytebekken sjekkes derfor i høst, finner vi yngel er det på tide å redusere antall utsatt.

Informasjon fra Vikerfjell fisk

Bjørntjernlia Hytteområde - Vikerfjell Syd

Nå er solbæra snart modne 😋 proppfulle av antioksidanter!!
Sjekk dette freshe bildet fra våre venner på Nordre Sørum Gård da!
Dette skal det bli mye herlig solbærdrikk av 😉

#roysepresseri #røyse

Bjørntjernlia Hytteområde - Vikerfjell Syd

Mye kart i åkern, men nå vil vi ha regn! Neppe modne bær før 5. august. Følg med her for oppdateringer neste uke 🙄 ... See MoreSee Less

Fantastisk sommerdag på løypa fra skiheisen til Høgfjell😎👍 ... See MoreSee Less

Bjørntjernlia Hytteområde - Vikerfjell Syd

I gårdsbutikken til Nordre Sørum Gård får du kjøpt søte jordbær som er plukket samme dag, grønnsaker fra Elstøen Gartneri AS og selvsagt drikke fra Røyse Frukt-og bærpresseri 🍎 🍓🌿🌱

Ta turen innom da vel - de har åpent hver dag mellom kl 9-18. Adressen er Jørgen Moes vei 153.